29.5.09

Träning

Så fort jag mår bättre så börjar mitt huvud tänka träning och att röra sig. Men för varje gång jag varit dålig sen jag fick min diagnos så lär jag också mig något nytt.
Lärdomen denna gången är att jag större delen av min tid är trött och utan energi och med mycket värk. Den andra tiden är mindre. alltså är det vansinnigt att hela tiden "vänta" på att jag ska må bättre. Jag måste snarare hitta sätt att röra på mig när jag mår sämre och istället kunna öka på det hela när jag är piggare.

OJ vad det är lätt då ;) nä.. det är ju det som är problemet. Men här kommer några funderingar kring vad jag kan göra.... 

Styrketräning på gym: älskar det men nä det funkar inte. finns ingen mening att köpa ett dyrt kort som jag inte kan utnyttja fullt ut. händerna klarar inte hålla i maskiner.

träning hemma: funkar bättre. åtminstone bål o rygg träning som ju är viktigast. 

sjukgymnastik/vibra: återstår att se, ska till Siv nästa vecka igen.

promenader: funkar bra vissa dagar, beroende på hur ont fötterna gör. men när jag väl kommer ut är det sååå skönt :)

cykla: här är ngt som faktiskt funkar oavsett hur jag mår. funderar skarpt på att köpa en ny cykel och inte bara cykla till o från kontoret utan faktiskt använda det som motionsform.

jogga: vill gärna, men det är uteslutet än så länge...

simma: skönt! har inte gjort det sen i vintras men tänkte prova i helgen. vi har ett utomhusbad precis där vi bor... kanske något att satsa på under sommaren..

fler tips mottages gärna!

1 kommentar:

GRÖN sa...

Ja, det där med träning... Behöver verkligen komma igång med något och tänker ta tag i det så fort jag får en bra dos på medicinen. Som det är nu måste jag spara all energi till det lilla jag måste göra om dagarna. Men cykeln är verkligen toppen!