16.9.08

Miljömedveten

Funderar fram och tillbaka på det här med miljön och att försöka vara så miljövänlig som det går. Vill gärna värna om vår jord och framförallt så vill jag ju precis som de flesta andra att det ska finnas en jord för våra barn och barnbarn att växa upp på! Fick senaste iform i brevlådan idag och de hade med en bilaga som heter "Det rena livet" en guide till en sund, grön och miljömedveten vardag. Slängde mig med glädje ner i soffan och började läsa. Känner omedelbart att det finns mer jag kan göra för att påverka miljön och mina funderingar kring det kan väl sammanfattas i några riktlinjer:

- låt bilen stå, cykla istället (funkar för det mesta då jag bor i storstad)

- handla ekologisk mat (är bara så himla dyrt, speciellt när man är 6 personer)

- dra ur alla sladdar och stäng av elapparater på nätterna (jo visst det går men nä DET funkar inte)

- sopsortera (detta gör vi redan, men kan bli ännu bättre)

- köp ekologiska kläder (tja..när jag har råd gör jag det)

- använd kravmärkta och ekologiska städ och tvättprodukter (jo det gör vi redan)

- använd mindr hushållspapper (OJ, den biten har jag helt missat, får ta ett snack med familjen)

Detta var mina första snabba tankar efter att ha läst den här bilagan, som förresten var mycket bra! 

Har ni tips på vad man mer kan göra för miljön? Kom med förslag så kan vi göra en lista tillsammans!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är svårt det där....man kanske är miljömedveten i en massa småsaker men sedan åker man till Thailand på semester eller printar ut tre mail på jobbet - och då har man ju ställt till det:-) Men man får väl försöka fokusera på det man gör och glömma det man inte gör.

Sanna sa...

Tycker att du har en poäng i det :) Mitt problem är att jag verkligen vill vara miljömedveten (tog tex tåget till en kund idag istället för bil) men i slutänden så måste även min tid räknas in....vet inte om det är dumt men verkligheten är ju den vi lever i. Men som sagt, jag ska ändå försöka så gott jag kan :)