6.8.08

datorhaveri...

ibland undrar jag om det överhuvudtaget är lönt att planera något! igår planerade jag att jag idag på förmiddagen skulle sitta och jobba hemifrån en stund för att sedan spendera eftermiddagen med dottern eller i trädgården beroende på väder och vad hon hade lust med. 

MEN...det sista som händer innan jag gick och la mig igår var att min dator (en powerbook 12" G4) crashade helt!! den slutade bara prompt att fungera, stod och tuggade hela tiden, försökte starta upp men gick inte... så jag gick och la mig med ett huvud som bara vara helt tomt! 
jag är enormt beroende av min egen laptop och allt som jag har i den och den får bara inte gå i sönder!

så det första vi gick göra på morgonen idag var att gå över den och se vad i hela friden det var som var fel...vid första anblick kunde vi inte hitta något, däremot gick det att via firewire föra över alla mina filer från den till den här (en likadan fast 17") DET kändes skönt för då var den saken ur världen. Men det innebär att hårddisken funkar men inte resten av datorn...hmm...

det blev alltså inget jobb av utan jag o dottern fick åka ner till kontoret och hämta installations skivan för att senare ikväll testa om det funkar att starta upp den från den istället...

dagen har istället gått åt till en massa ärenden plus att jag fick sticka ner till Kullanders för att kolla vad en ny laptop kan kosta...

visade sig tack och lov inte vara så farligt men det kan inte bli en ny powerbook (mac book pro) utan det får bli den vita mac booken istället... den är visserligen 13" men den känns lite plastig om man jämför med mac book pro...men annars så är ju den nya mac book mycket bättre än den powerbook jag har (den är trots allt snart 4 år gammal)..

det som retar mig är att jag har planerat att köpa en ny laptop men jag vill göra det för att jag vill inte för att jag har hamnat i en situation där jag måste...powerbooken har visserligen varit trög på sistone och knapparna börjar lossna på den men den kunde ju åtminstone funka som surfdator till familjen som komplement till 17" datorn.... får se om jag lämnar in den på felsökning ifall vi inte får den att funka..

blää...vilken trist dag det blev och jobbat fick jag inte över huvudtaget gjort :(...innebär dubbelt jobb imorgon istället...

1 kommentar:

Anonym sa...

Sånt är inte kul :-(